محاسبه نقطه سفارش کالا

محاسبه نقطه سفارش کالا

روی چه مقداری سفارش دهم؟ این دقیقاً همان چیزی است که نقطه سفارش به شما کمک می کند تا جواب آن را بدست آورید. بیایید در مورد مفهوم نقطه سفارش مجدد ، ایمنی انبار و چگونگی کنار هم قرار دادن این اعداد در کنار هم صحبت کنیم تا مطمئن شویم که مقدار مناسب نقطه سفارش چقدر است.

چه به تازگی کسب وکار جدیدی را شروع کرده باشید و چه سابقه طولانی در کسب و کار خود دارید ، می توانید از فرمول نقطه سفارش مجدد استفاده کند. این مقاله به شما نشان می دهد که مفهوم نقطه سفارش چیست ، چرا مفید است و برای پیدا کردن یک نقطه سفارش به چه اطلاعاتی احتیاج دارید.

 

نحوه محاسبه نقطه سفارش

یک نقطه سفارش یک عدد ثابت نیست. این عدد براساس چرخه خرید و فروش شما متفاوت میباشد و به ازای هر محصول متفاوت است. با این حال ، هنگامی که الگوهای یک محصول را بدست آورید ، می توانید با قرار دادن این متغیر ها کنار یکدیگر فرمول آن را بدست آورید.

فرمول نقطه سفارش ، فروش یا مصرف روزانه متوسط (Average Daily Unit Sales) ضربدر زمان تامین سفارش تا رسیدن به انبار (ِDelivery Lead Time) به علاوه مقدار اضافی برای تمام نشدن موجودی (Safety Stock) میباشد.

 

 

محاسبه میانگین روزانه فروش یا مصرف

خوب! بازگشت به فرمول بالا ، اولین متغیرفروش متوسط روزانه به طور متوسط مقدار متوسط کالایی است که در هر روز می فروشید یا مصرف می کنید. بیایید میانگین فروش شرکت فرضی A را بررسی کنیم. در اینجا فروش شرکت A طی سه ماه گذشته آورده شده است:

 

 

اگر این اعداد را جمع کنیم ، 180 عدد فروخته شده طی 90 روز گذشته ، این بدان معناست که میانگین فروش روزانه شرکت A ، 2 بار در روز است.

 

محاسبه میانگین زمان تامین

میانگین زمان تامین زمانی است که معمولاً برای رسیدن و تامین محموله های کالا طول می کشد. برای بررسی مقادیر این المان باید چند سفارش خرید در دست داشته باشید. زمان تحویل ممکن است بسته به مقدار سفارش شما متفاوت باشد (حمل سفارش های بزرگتر ممکن است طولانی تر شود). هنگامی که سفارش می دهید نیز بر زمان تامین شدن تأثیر می گذارد (مقایسه سفارشات در یک فصل شلوغ در مقایسه با یک فصل خلوت). روشهای مختلفی برای محاسبه این المان وجود دارد ، اما میانگین سه ماهه شروع  می تواند عدد مناسب و قابل اعتمادی باشد.

در اینجا چند خرید شرکت A برای سه ماه گذشته حملات محاسبه شده است:

 

 

نحوه محاسبه سریع موجودی اضافی یا مقدار ایمنی

موجودی اضافی مانند نقطه سفارش مجدد است ، اما این مقداری است تا اطمینان حاصل شود که در صورت تاخیر ، مقدار موجودی شما کاملاً تمام نمی شود.

هنگام تصمیم گیری درباره سطح مقدار ایمنی ، باید المان های زیر را در نظر بگیرید: میانگین فروش روزانه و متوسط روزانه کالایی که در سفارشات کار استفاده می شود (در صورت وجود) و زمان تامین نیز برای مقدار ایمنی مهم است. ما با محاسبه دو هفته تقاضای اضافی (14 روز) این عدد را محاسبه خواهیم کرد.

از آنجا که میانگین فروش روزانه شرکت A برابر است با 2 (همانطور که قبلاً در این صفحه محاسبه شده است) ، این بدان معناست که میزان ایمنی A حدود 2*14 = 28 است.

 

قرار دادن مقادیر بالا در فرمول نقطه سفارش

اکنون که همه مقادیر شرکت A را بدست آورده ایم ، آماده هستیم تا یک نقطه سفارش مجدد را برای شرکت فرضی A محاسبه کنیم:

 

هنگامی که مقدار موجود یک کالای خاص در انبار شرکت فرضی A به 38 می رسد ، شرکت A می داند که باید مجدد سفارش دهد. از آنجا که آنها میانگین زمان تحویل را در نقطه سفارش مجدد قرار داده اند ، کالای مورد درخواست اضافی باید قبل از اینکه به کمتر از میزان موجودی ایمنی برسد ، تامین شود.

حتی اگر کمبود تولید یا تأخیر در حمل و نقل وجود داشته باشد ، مقدار ایمنی تضمین می کند که آنها می توانند آن کالا را برای دو هفته دیگر قبل از اتمام موجودی کالا به فروش برسانند یا مصرف کنند.


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.