چند گام ساده برای شبکه سازی و افزایش فروش

بازار پر رقابت امروزي، کمپاني‌ها و بازاريابان را بر آن داشته است که با موضوع فروش به‌طور جدي برخورد کنند و فقط از فروشندگان حرفه‌اي و خبره براي فروش کالاهاي خود استفاده نمايند. فروشنده‌ي امروزي بايد در تماس نزديک با مشتري باشد و نقش راهنما و مشاور او را داشته باشد (فروش حرفه‌اي – ري اي چيت وود). به اين منظور شناخت مشتري و راه‌هاي ارتباط با او و هم‌چنين حفظ و توسعه‌ي رابطه با مشتري، بسيار حائز اهميت است. در حال حاضر افراد بيشتر وقت خود را در دنياي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گذرانند، و اين براي شما فرصتي عالي‌ است که بسياري از مشتريان بالقوه خود را در آن بيابيد و با استفاده از تکنيک‌هاي معرفي شده در اين مقاله براي شبکه سازي، روابط خود را با آنها به حد مطلوب برسانيد و به تعدادشان بيفزاييد.

رسانه هاي اجتماعي و شبکه سازي

چه بخواهيد توانايي خود را براي يک فرصت کاري ارائه کنيد چه محصول يا خدمتي را عرضه نماييد، به گروهي از افراد مختلف و شبکه سازي نياز داريد. به ياد داشته باشيد که در دنياي فروش پشتيباني بلند مدت، امري طبيعي است و مهم نيست که شما از نظر مشتري بالقوه، چقدر جذابيد، ممکن است روزي درخواست‌هايتان را رد کنند. پس بايد در ليست بازار‌يابي‌تان مشتريان بالقوه زيادي داشته باشيد. همين‌طور بايد در مراحل مختلف پيشروي کارتان، روابط زيادي ايجاد کنيد.

بياييد درباره‌ي چند راه ساده براي يافتن افراد و توسعه‌ي روابط با آنها صحبت کنيم. همه‌ي افرادي را که مي‌بينيد به مشتريانِ دست به نقد شما تبديل نمي‌شوند، اما مي‌توانيم در همه‌ي روابط زندگي و کسب و کار موفق شويم. يعني ايجاد رابطه‌ي سازگار و لذت از تجربه؛ حتي متوجه نمي‌شويد که چطور اين اتفاق روي مي‌دهد!

چند گام ساده براي شبکه سازي و ايجاد روابط سازگار به طور طبيعي

  • موفقيت‌هاي گذشته را مرور کنيد. در گذشته از کجا و چطور مشتريان بالقوه را پيدا کرده‌ايد؟ فهرستي از مشتريان آماده کنيد و بنويسيد که آنها از کجا آمده‌اند. اين رديابي خيلي مهم است، پس نگه‌داشتن اطلاعات‌تان در اکسل يا CRM آنلاين فکر خوبي است. اگر در حين بررسي روند خاصي را پيدا کرديد، از آن استفاده کنيد. طرحي را ايجاد کنيد که در آن حيطه بازاريابي کنيد و موفقيت‌تان را مجددا ايجاد کنيد.
  • برنامه‌هاي اجتماعي‌اي را پيدا کنيد که مشتريان احتمالي‌تان بيشتر اوقات خود را در آنجا صرف مي‌کنند. اگر حضور در چندين برنامه‌ از رسانه‌هاي اجتماعي برايتان دشوار است فقط در يکي از سايت‌هايي حضور داشته باشيد که مشتريان بالقوه را در آنجا مي‌بينيد. Linkedin براي من حکم اتاق هيئت مديره‌ي قدرتمندي دارد و من در اين محل موفقيت بسياري در ايجاد قرارهاي مجازي دارم. به ياد داشته باشيد که رسانه‌هاي اجتماعي مشابه محافل قديمي دوستانه مفيدند. وارد اتاق مي‌شويد، به صحبت‌ها مي‌پيونديد، با چند نفر دست مي‌دهيد و با افراد جذاب‌تر ارتباط برقرار مي‌کنيد. واقعا به همين سادگي است.
  • آخرين بار کِي تبليغاتي را براي مشتريان‌تان ارسال کرديد؟ آيا برنامه‌ي مشخصي براي ارسال تبليغات داريد؟ برنامه‌هاي مرتبط چطور؟ يادآوري به دوستان و خانواده‌ي مشتريان خوب را فراموش نکنيد. البته دوستان‌تان شما را حمايت مي‌کنند، اما هميشه نمي‌توانند. تضميني نيست که وقتي افراد جديد را ملاقات مي‌کنند، همچنان در ذهنشان حضور داشته باشيد.
  • در جلسات و رويدادهايي که چيزي ياد مي‌گيريد شبکه‌سازي‌هاي رودررو ترتيب دهيد. اگر به موضوع علاقه‌مند هستيد، بيشتر در بحث درگير شده و انرژي بيشتري داريد. در حال حاضر تمايل به ماندن در پشت کامپيوتر مي‌تواند خيلي خوب باشد تا حدي که نياز نيست دفتر را ترک کنيم تا با دنياي بيرون ارتباط برقرار کنيم. پس خود را مجبور کنيد که حداقل يک بار در هفته يا اگر مي‌توانيد دفعات بيشتري قرار ملاقات بگذاريد.
  • ببينيد دوستان و همسالان رسانه‌هاي اجتماعي‌تان با چه کساني ارتباط برقرار کرده‌اند و از آنها بخواهيد که شما را به دوستان‌شان معرفي کنند. اين نيز راه بسيار خوبي براي توصيه به Linkedin است.
  • پيشنهاد کنيد که به عنوان مهمان در پادکست‌شان حضور داشته باشيد و پست‌هايي را در وبلاگ‌ بنويسيد. با اين کار نه تنها مي‌توانيد با هزاران نفر ارتباط برقرار کنيد، بلکه مي‌توانيد ارتباط قدرتمندي با وبلاگ‌نويسان/ تهيه‌کنندگان پادکست برقرار کنيد. من با چند نفر از مهمانان پادکستم ارتباط دوستي خوبي برقرار کردم؛ اين يک فرصت فوق‌العاده است. يادتان باشد اگر ميزبان اين اجازه را به شما داد هديه‌ي آماده‌اي داشته باشيد.
  • توجه کنيد که چه کساني شما را در توييتر مجددا توييت مي‌کنند و چه کساني براي آپديت‌هاي فيسبوک‌تان کامنت مي‌گذارند. اگر کسي شما را مجددا توييت مي‌کند تشکر کنيد و با او رابطه برقرار کنيد… شما يک مخاطب دربند داريد!

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.