انواع گارانتی

انواع گارانتی

گارانتی صریح

 گارانتی صریح عموماً ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمینشده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا می‌تواند بازگشت داده شده، تعویض و یا تعمیر شود. معمولاً این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان گارانتی یا وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده میشود. البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده میشود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملاً مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند. معمولاً سند گارانتی به خریدار این تضمین را می دهد که محصول خریداریشده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر "مواد سازنده و طرز کار" نخواهد داشت.می توان برای خدمات نیز گارانتی صادر کرد. برای مثال تعمیرگاه ماشین ضمانت میکند تا ۹۰ روز بعد از خرید آن، گارانتی تعمیر خواهد داشت

 گارانتی صریح می تواند به صورت لفظی و کتبی دادهشود. در امریکا فروشنده می تواند از جمله خاصی برای تبلیغ کالای خود استفاده کند که معمولاً از آن به عنوان تبلیغات پر سر و صدا و یا غلو یاد می شود و خریدار تنها نمی‌تواند مبنای خرید کالا را بر پایه آن بگذارد. برای مثال " این چاقوی پوستکن بهترین چاقوی روی زمین است" مسلماً تنها یک  غلو است و در عوض جملهای مانند " این چاقوی پوست کن هرگز به تیز کردن نیاز نخواهد داشت" نوعی گارانتی صریح است که تا زمانی که از آن برای کار دیگری استفاده نشود، نیازی به تیز کردن نخواهد داشت. در برخی کشورهای دیگر (مانند انگلستان، کانادا و تایوان) قوانین  محافظت از خریدار وجود دارند که مانع تبلیغات با واژه های غیر واقعی یا غیر قابل اثبات برای معرفی کالا می شوند.

 برخی نیز با سوء استفاده از نام تجاری معروف دیگری گارانتی صریح صادر می کنند، که به آن " به نام دیگری معامله کردن" می گویند؛ در این حالت منبع و کیفیت کالا به درستی معرفی نشده است

گارانتی ضمنی

 گارانتی ضمنی معمولاً در معاملات به کار می رود و با گارانتی صریح کمی متفاوت است. مثلاً در مورد گارانتی قابل فروش بودن در بازار، فروشنده ادعا می‌کند که  نارنگی‌هایی که می خواهد بفروشد سالم هستند، اما اگر تنها ظاهر سالمی داشته باشند و از داخل  گندیدهباشند، آن را نقض کرده است.

 نوع دیگر گارانتی مطابقت با منظور خاصی است. مثلاً فروشنده گارانتی میکند که  لاستیکی که برای خریدار میفرستد، مخصوص  برفاست و اگر اینگونه نباشد، آن را نقض کرده و خریدار می تواند آن را پس بفرستد.

 گارانتی واگذاری نیز نوع دیگر گارانتی ضمنی است که به فروشنده امکان فروش کالا را می دهد. در این حالت تضمین می کند که به طور مثال کالا  دزدی نیست، فروش آن تجاوز به حقوق دیگری نیست و به فرد دیگری نیز فروخته نشده است.

 گارانتی مادام العمر

 گارانتی مادام العمر نوعی گارانتی مطابق با طول عمر محصول است و نه طول عمر خریدار آن. این نوع گارانتی معمولاً بر مبنای تشخیص توزیع کننده یا تولید کننده تعیین می شود. به طور مثال کوله پشتی که ۱۰ سال پیش خریداری شده و چند پارگی جزئی به دلیل استفاده زیاد و فرسوده شدن دارد معمولاً شامل گارانتی نمی‌شود، اما مثلاً اگر این پارگیها به علت ساختار کیف بوجود آمده باشد، شامل گارانتی شده و تعمیر می شود.منظور از گارانتی مادام العمر یعنی تا زمانیکه شرکت تولید کننده پا برجاست و ورشکست نشده یا شرکت جمع نشده ، هر وقت یعنی اگه شرکت تا 200 سال دیگه هم باشه و 200 سال دیگه جنسی که دست شما هست خراب بشه شرکت تعویض میکنه .

مقاله مشابه: تاثیر خدمات پس از فروش بر فروش

 گارانتی مطول

 در تجارت خرده فروشی، لفظ گارانتی یا گارانتی مطول، به تضمین قابل اعتماد بودن محصول در شرایط استفاده معمولی اطلاق می شود. به آن گارانتی "مطول" می گویند چرا که شامل ایرادهایی که ممکن است بعد از زمان خرید ایجاد شوند نیز می شود. اگر این محصول در مدت زمان مشخصی بعد از خرید اشکال پیدا کند، کارخانه  سازنده یا توزیع کننده باید آن را تعویض یا تعمیر کرده و یا پول آن را پس بدهد. معمولاً در این حالت گارانتی شامل مسائلی مانند حوادث غیرمترقبه، استفاده اشتباه، خراب کردن تعمدی، استفاده تجاری یا مسائل این چنینی نمیشود. در اغلب گارانتیها، قسمتهایی که معمولاً فرسوده میشوند و باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند (مثل تایر ماشین) از گارانتی حذف می شوند. گارانتی مطول معمولاً روی قیمت کالا محاسبه شده و یا هزینه اضافه ای برای آن اخذ می شود و می تواند گارانتی مادام العمر برای محصول به حساب بیاید.

 شرکت های سازنده و یا توزیع کننده معمولاً هزینه ای برای اجرای تعهد خود برای کالاهای تحت گارانتیشان اختصاص می دهند.

 برخی شرکتها نیز هستند که گارانتی مطول روی کالاهای مشخصی ارائه می دهند که به عنوان بیمه قرارداد نیز شناخته می شود.

 بسیاری به این مساله آگاه نیستند که گارانتی های مطول همیشه از طرف کارخانه سازنده ارائه نمی‌شود، ولی در عین حال در برخی موارد ممکن است به نفع خریدار باشد. به طور مثال در مورد  ماشین، زمانی که گارانتی از طرف کارخانه سازنده توسط فروشنده ارائه می شود، خریدار می تواند ماشین خود را با هزینه کمتر تحت این گارانتی تعمیر کند. در این حالت برخی مکانیک ها ممکن است از انجام صحیح ماشین طفره بروند تا زمان گارانتی تمام شده و بتوانند با اخذ هزینه بیشتر و معادل قیمت آزاد آن را انجام دهند. گارانتی هایی که از طرف شخص ثالث یا شرکت های دیگر ارائه می شوند، شاید گران تر باشند، ولی با احتساب هزینه های آزاد تعمیر دستگاه، معمولاً مرقون به صرفهتردر میآیند


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.