برترین تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

در دنياي امروز که مصرف‌کنندگان بسيار باهوش و خوره‌ي فناوري هستند، مشتريان انتظار توجه ويژه دارند، نه چيزي که به انبوه مشتريان عرضه شود. به همين دليل روش‌هاي بازاريابي گذشته، حتي آنها که عمرشان کمتر از 5 سال است، ديگر پاسخگو نيستند. کليد بازاريابي موفق، درگير کردن مشتري با کسب‌وکار، محصول يا خدمات‌ است و اين با فروختن محصول به آنها متفاوت است. در ادامه با برترين تکنيک هاي بازاريابي آشنا مي‌شويد که به حفظ وفاداري مشتري در کسب‌وکار شما کمک مي‌کنند.

1. پيام‌تان را شخصي کنيد

هر مشتري سايز مخصوص خود را دارد - تکنيک هاي بازاريابي

در دنياي بازاريابي امروز اعتقاد به نمونه‌اي که براي همه مناسب باشد، محکوم به شکست است. حتي بازاريابي متفاوت براي گروه‌هاي هدفِ متفاوت، لزوما راهگشا نيست. مشتري به ايميل‌ها، پيشنهادها، پست‌هاي اينترنتي و به طور کلي پيام‌هايي که از نظر زمان و محتوا مناسب با ويژگي‌ها و نياز‌هاي شخصي او باشد، بهتر پاسخ مي‌دهد.يکي از بهترين تکنيک هاي بازاريابي اين است که هر مشتري را به طور شخصي مخاطب قرار دهيد.

2. خريدارِ خواسته‌هاي مشتري باشيد

توجه به خواسته‌هاي مشتريان - تکنيک هاي بازاريابي

برخي از صاحبان کسب‌وکار چنان به شَم‌شان اطمينان دارند که به گمان‌شان آنچه عرضه مي‌کنند بي برو برگرد همه‌ي خواسته‌هاي مشتري را برآورده مي‌کند. هيچ فکر کرده‌ايد شايد پرسيدن از مشتري درباره‌ي خواسته‌هايش راه بهتري باشد؟! اين روز‌ها مصرف‌کنندگان حاضرند در ازاي دريافت محتواي مناسب و هدفمند، اطلاعات شخصي سودمندي را در اختيارتان بگذارند. يکي از تکنيک هاي بازاريابي اين است که پرسش‌هاي زير را بپرسيد:

  • کدام ويژگي محصول يا خدمت ما براي‌تان جذاب‌تر است؟
  • کدام‌‌يک کمترين جذابيت را براي‌تان دارد؟
  • چه چيز باعث مي‌شود از مصرف محصول ما لذت ببريد؟
  • کدام مزيت‌ها براي شما مهم‌تر هستند؟ کدام ويژگي‌ها کاربردي‌تر هستند؟
  • مايليد چگونه از اخبار و اطلاعات مربوط به بهبود و ارتقاء محصول، اخبار صنعت و… آگاه شويد؟

از پرسش‌نامه‌ي آنلاين، ايميل، رسانه‌هاي اجتماعي يا هر ابزار ديگري که استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد اطلاعات دقيقي گردآوري کنيد؛ اين اطلاعات نقش مهمي در تهيه‌‌ي پيام مناسب براي مشتريان‌تان دارد.

3. خريد بسته‌هاي پيشنهادي ويژه را آسان کنيد

بسته‌اي مخصوص مشتري طراحي کنيد - تکنيک هاي بازاريابي

کوين ليندسي (Kevin Lindsay)، کارشناس بازاريابي، معتقد است «آسايش، راحتي و احساس تعلق خواسته‌ي هر مصرف‌کننده‌اي است. اينها همان مواردي هستند که براي مشتري بيشترين اهميت را دارند.». يکي از بهترين تکنيک هاي بازاريابي اينست که بر مبناي اطلاعاتي که کسب کرده‌ايد، بسته‌اي ارزشمند از پيشنهاداتي به مشتري ارائه دهيد که که متناسب با نيازهاي او شخصي‌سازي شده است و با اين کار او را خوشحال و حس راحتي و تعلق را به او پيشکش کنيد.
اما همانطور که ليندسي مي‌گويد، کار هنوز تمام نشده است. بايد اطلاعات کاملي درباره‌ي صورت حساب، تحويل و پرداخت به مشتري بدهيد، اما آنقدر فشرده که در حين تسويه حساب قابل ارائه باشد؛ اينجاست که شما به عنوان «شماره‌ي يک» در ذهن مشتري نقش مي‌بنديد. در اينجا هدف رسيدن به فرآيندي شبيه به فرايند حريد آسان و سريع آمازون موسوم به «خريد با يک کليک» (1-Click Ordering) است.

4. راهبرد بازاريابي‌تان را بر مبناي تجربيات مشتريان تعيين کنيد

به تجربيات مشتريان توجه کنيد- تکنيک هاي بازاريابي

امروزه مشتريان بر مبناي طيف گسترده‌اي از الگوها و خط‌ مشي‌ها رفتار مي‌کنند. براي حفظ رقابت‌پذيري، راهبرد بازاريابي شما بايد اين قابليت را تشخيص دهد و خود را با آن همگام بسازد.
بنا بر نظر کارشناس بازاريابي، پيتر اشميت (Peter Schmitt)، بهترين روش، خدمت به مشتري بر مبناي راهبردي يکپارچه است که روش‌هاي سنتيِ بازاريابيِ مستقيم و داده‌هاي مراکز ارتباط با مشتريان را با هم ترکيب کند. اين روش، از تحليل داده‌ها، راهبردهاي بازاريابي شخصي‌سازي شده و تجارت الکترونيک بهره مي‌گيرد و هدفش ايجاد تعاملات بهنگام و شخصي‌‌شده با مشتري با استفاده از همه‌ي مجراهاي موجود است.
پيرو گفته‌ي اشميت، با اين کار در هر نقطه‌ي تماس و در هر ارتباط با مشتري، به شکلي رودررو و به شيوه اي درست و اصولي از تجربيات مشتريان‌ آگاه مي‌شويد.

5. از ابزار‌هاي چَت براي ترغيب مشتريان به گفت‌وگو بهره بگيريد

استفاده از ابزارهاي چت يکي از تکنيک هاي بازاريابي

يکي از بهترين تکنيک هاي بازاريابي استفاده از اپليکيشن‌هاي چت و گفت‌وگو است. کسب‌وکارها با استفاده از اپليکيشن‌هاي چت و گفت‌وگو که روز به روز بر محبوبيت‌شان افزوده مي‌شود، رابطه‌ي خود را با مشتريان‌شان محکم‌تر مي‌کنند.
مطالعات مؤسسه‌ي تحقيقات بازار فارستر (Forrester Research) نشان مي‌دهد مشتريان ترجيح مي‌دهند در هنگام خريد، يک شخص واقعي به پرسش‌هاي‌شان پاسخ دهد، نه يک ماشين يا برنامه‌ي‌ پاسخگوي خودکار. مشتريان به ابزارها و امکاناتي مانند اَپليکيشن‌هاي پيام‌رسان علاقه دارند، زيرا نه تنها کار با آنها آسان است بلکه امکان ايجاد ارتباطي دوسويه مانند مکالمات تلفني را فراهم مي‌کنند. همچنين اين ابزارها به دليل امکان پاسخگويي سريع به پرسش‌هاي مشتريان، امکان گفت‌وگو با مشتريان بيشتري را فراهم مي‌کنند.

6. کارکنان بايد به درگير کردن مشتري با کسب‌وکار اعتقاد داشته باشند

درگير کردن مشتري يکي از تکنيک هاي بازاريابي

بدون تعهدِ همه‌ي کارکنان به ترغيب مشتريان به درگيري و تعامل پويا با کسب‌وکار، تضميني براي ارتقاء کيفيت خدمات وجود ندارد. سالي لي (Sally Lee) يکي از از همکاران آباکو (Aabaco)، از زيرمجموعه‌هاي ياهو، در اين باره به رفتار کارکنان اَپل در فروشگاه‌هايش اشاره مي‌کند. پس از ورود به يکي ار فروشگاه‌هاي اَپل، با کارکناني رو‌به‌رو مي‌شويد که جداي از نگاه و حس سرشار از اطمينان‌شان، با انرژي و نگاه‌شان، تجلي‌بخش بزرگي و ارزش برند اَپل هستند و بي‌درنگ باب گفت‌وگو را با شما باز مي‌کنند و تجربه‌اي خوشايند را براي‌تان به ارمغان مي‌آورند.
مشتريان از اينکه کسب‌وکارها با آنها ارتباط برقرار و آنها را به درگيري و مشارکت بيشتر دعوت کنند، حس خوبي پيدا مي‌کنند. بنابراين يکي از برترين تکنيک هاي بازاريابي اين است که شما تجربياتي خلق کنيد که درگيري و تعامل مشتريان را افزايش بدهند و منجر به وفاداري هميشگي آنها شوند.


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.