ماتریس SWOT

 

ماتریس SWOT یک مدل ساده است که نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها سازمان را برای ایجاد استراتژی بازاریابی تحلیل می کند. برای انجام این کار ، باید توجه داشت که سازمان چه چیزی را می تواند و نمی تواند انجام دهد و همچنین شرایط بالقوه مطلوب یا نامطلوب مربوط به محصولات یا خدمات شرکت را در نظر داشت.

 

 

اهمیت ماتریسSWOT در ایجاد استراتژی بازاریابی

 

اغلب به عنوان یک گام کلیدی در رابطه با برنامه ریزی، به رغم ارزش بسیار زیاد آن ، ماتریسSWOT   ساده است. این سیستم ، اطلاعات را از آنالیزمحیطی ترکیب می کند و آن را به دو بخش تقسیم می کند: مسائل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و مسائل خارجی (فرصت ها و تهدیدها).

این سطح آنالیز ، سازمان را قادر می سازد تا تعیین کند که آیا عوامل موجود به دستیابی به اهداف خاص کمک می کند یا موانعی وجود دارد.

 

مقاله مرتبط: برترین تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

 

ماتریس SWOT چیست؟

 

همانطور که در بالا ذکر شد، روند SWOT، نقاط قوت ، ضعف ، فرصت های بازار و تهدیدات بالقوه شرکت را برای ارائه دیدگاه رقابتی در مورد مسائل بالقوه و بحرانی که بر موفقیت کسب و کار تاثیر می گذارند ، ارزیابی می کند. علاوه بر این ، هدف اصلی SWOT ، شناسایی و اختصاص تمام عوامل مهم است که می تواند به موفقیت و یا شکست در یکی از چهار دسته ، ارائه یک نگاه هدف و عمیق در کسب و کار شما شود .

برای ایجاد و تأیید اهداف سازمانی ، هر یک از چهار دسته زیر ، بینش خاصی را برای استفاده از استراتژی بازاریابی موفقیت آمیز ، ارائه می دهد:

• توانایی ها - ویژگی های مثبت داخلی در سازمان شما و در کنترل شما که اغلب شامل منابع ، مزایای رقابتی ، جنبه های مثبت کسانی که نیروی کار شما هستند و جنبه های مرتبط با  کسب و کار آنلاین شما را به خوبی انجام می دهند ، تمرکز بر تمام اجزای داخلی که ارزش افزوده دارند یا به شما یک مزیت رقابتی ارائه می دهند.

• ضعفها - عواملي كه در كنترل شما هستند ولی از توانايي شما براي دستيابي يا حفظ يك مزيت رقابتي مانند تخصص محدود ، كمبود منابع ، دسترسي محدود به مهارتها يا فنآوري ، خدمات غيراستاندارد يا موقعیت ضعیف می کاهند.  ضعف ها جنبه های منفی داخلی و ارزش کلی را برای کسب و کار شما محاسبه می کند. اگر شما تمرکز خود را بر شناسایی دقیق نقاط ضعف شرکت خود داشته باشید ، این طبقه بندی می تواند در ارائه ارزیابی سازمانی بسیار مفید باشد.

• فرصت ها - عوامل خارجی که نشان دهنده انگیزه کسب و کار شما برای موفقیت در بازار است. این عوامل عبارتند از فرصت های خاص موجود در بازار شما مانند رشد بازار ، تغییر شیوه زندگی ، حل مشکلات فعلی یا توانایی اولیه برای ارائه درجه بالاتر از رقبای خود برای افزایش تقاضا برای محصولات یا خدمات شما. به عنوان مثال ، آیا فرصت هایی را برای شما فراهم می کنند که فعال هستند و یا فرصت محدودی وجود دارد؟

• تهدیدات - عوامل خارجی فراتر از کنترل سازمان شما که استراتژی بازاریابی شمل و یا کل کسب و کار اینترنتی را در معرض خطر میگذارد. تهدید اصلی ، رقبا هستند. با این وجود ، تهدیدات دیگر می تواند شامل افزایش قیمت های غیرمتعارف توسط تامین کنندگان ، افزایش مقررات دولتی ، رکود اقتصادی ، پوشش منفی مطبوعات ، تغییر رفتار مصرف کننده و یا معرفی تکنولوژی "جهش قورباغه ای" باشد که محصولات و خدمات شما را منسوخ می کند. اگر چه این نیروها خارجی هستند و بنابراین فراتر از کنترل شما هستند ، تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است در ایجاد یک طرح احتمالی کمک کند که به شما این امکان را می دهد تا سریعا و موثر در مورد این مسائل در صورت مواجه شدن با آنها عمل کنید.

 

 

تبدیل ماتریس SWOT به یک برنامه استراتژیک

 

هنگامی که پیشنهادات تجاری خود را در چهار بخش تحلیل SWOT ایجاد کرده اید ، می توانید یک برنامه استراتژیک بر مبنای اطلاعاتی که آموخته اید را ایجاد کنید. به عنوان مثال ، هنگامی که نقاط قوت ذاتی خود را شناسایی کرده اید ، می توانید به دنبال فرصت هایی که برای فروشگاه اینترنتی شما مناسب تر است، به طور موثر کاهش آسیب پذیری بالقوه مربوط به تهدیدات باشید. به همین ترتیب ، با شناسایی نقاط ضعف سازمان شما در رابطه با تهدیدات خارجی ، می توانید یک طرح ایجاد کنید که شما را قادر می سازد تا در حین بهبود استراتژی های دفاعی آنها را از بین ببرید یا به حداقل برسانید.  مهم این است که ماتریس SWOT  توسط کسایی که تجزیه و تحلیل را انجام می دهند تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین یک ایده خوب این است که یک مشاور خارجی نتایج  را برای ارائه طرح بازبینی کند.


در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.